Waktu Yang Sesuai Untuk Post Di Sosial Media


Assalamualaikum & Salam Sejahtera gais. Tiba-tiba saya rasa nak share sikit pasal post dekat sosial media ni. Entri ni rasanya bagus untuk mereka yang ada business online hehe. Korang pernah terfikir tak ada satu masa bila korang post tak kiralah status ke, gambar ke dekat Facebook atau Instagram . Bila korang post kadang-kadang like kurang, kadang-kadang like tu banyak pulak. Haa.. I was think the same! hehe  


Sebenarnya pengguna sosial media biasanya akan aktif waktu-waktu tertentu. Ade la beberapa peratus yang 24 jam online (macam saya hehe) akan online sepanjang masa. Sekarang kan internet boleh diakses dia mana-mana saja, tak pelik kalau ada orang boleh online 24 jam ni. Haa.. korang mesti nak tahu kan selalunya orang aktif bila? Kebanyakkan adalah dari Facebook & Instagram. Ni sekadar apa yang saya sendiri kajilah (tapi tak beria pon) haha :

8.00 - 9.00 Pagi 
Waktu ni saya rasa memang sesuai untuk korang update . Berkemungkinan orang sedap bersiap pergi kerja, sedang sarapan pagi, atau baru sampai tempat kerja untuk hari biasa. Kalau hujung minggu mungkin tak ramai yang bangun awal pagi ni sebab hari cuti melainkan kalau orang tu kerja hujung minggu dan bangun untuk solat subuh. :)

12.00 Tengah Hari - 2.00 Petang
Waktu ini sangatlah sesuai untuk korang update. Kebanyakkan pengguna sosial media memang aktif masa ni. Mungkin diorang tengah nak keluar lunch atau sedang lunch, berehat masa ni. Masa ni apa yang korang update akan dapat attention dari rakan-rakan atau pengikut anda. Waktu ni memang sesuai untuk para peniaga online untuk update barang yang nak dijual.

4.30 Petang - 6.00 Petang
Saya pernah cuba update masa ni, dan ternyata memang berkesan sebab waktu ini adalah waktu orang bersiap nak pulang dan nak pulang dari kerja.

8.00 Malam - 9.30 Malam
Waktu ini adalah waktu perdana (haha perdana bagai). Kebanyakkan pengguna sosial media akan aktif masa ni untuk mengetahui berita terkini, bukan dekat TV je, dekat Facebook pon sama. Waktu ni memang sesuai untuk para peniaga online untuk update barang yang nak dijual.

10.45 Malam - 11.45 Malam
Pernah mencuba untuk update masa ini. Ternyata memang not bad 'Like' yang dapat. Korang mesti tahu, masa ni pengguna sosial media dah nak masuk tidur, jadi sebelum tidur tu tengok-tengok dulu sosial media mereka hehe. Memang dah jadi kebiasaan sesetengah dari kita melawat Facebook, Twitter & Instagram sebelum tidur hehe.

Haa... untuk pengetahuan korang, hujung minggu memang susah sikit orang nak guna sosial media sebab kebanyakkan dari mereka ada yang meluangkan masa bersama keluar, pergi bercuti dan sebagainya. Kalau korang ada cadangan sila tinggalkan kat ruangkan komen, sharing is caring hehe. Diharapkan entri ini dapat memberi manfaat kepada mereka yang memerlukan. Semoga berjaya dan selamat mencuba! hehe

Post a Comment

18 Comments

cik puan rrai said…
wahh nice entry. thank you for sharing. boleh dipraktiskan ni hiihiii
Canon Rider said…
terima kasih sudi berkongsi...
Terbaik info. Terima kaaih ya.
KedaiKakKecik said…
sangat2 membantu tq :)
yihan said…
Terima kasih.. ilmu baharu.. teruskan sharing..
Rafzan Tomomi said…
alhamdulillah. sama sama :)
Rafzan Tomomi said…
alhamdulillah. sama-sama. In Shaa Allah :)
Unknown said…
Good sharing.thank you.
Rafzan Tomomi said…
alhamdulillah. welcome :)
Unknown said…
Amazing👏👏👏👏i will try it!!!
Anonymous said…
Hai blh Sy tau kalau hari tu hari apa yg sesuai?
Asyraf said…
Biasanya Asyraf akan update post tengahari dan malam. Pagi tu ada masa je lah. Thanks Momi for nice sharing.