recent posts

Kos Sara Hidup - Benarkah Harga Barang Naik Tanpa Kawalan?

Kos Sara Hidup - Benarkah Harga Barang Naik Tanpa Kawalan?

Kos Sara Hidup - Benarkah Harga Barang Naik Tanpa Kawalan? | Assalamualaikum & Salam Sejahtera gais! Perasan atau tidak, kos sara hidup sekarang dah semakin meningkat. Kadang-kadang kita mengeluh juga tentang kenaikan harga barang. Boleh dikatakan nilai gaji yang diterima tidak berapa besar, jadi memang sekarang ramai yang sedang berjimat cermat. Tahukah anda, tidak semua barang naik mendadak? Ada juga beberapa harga barang keperluan asas yang masih lagi dalam kawalan dan subsidi masih lagi ditanggung oleh kerajaan.

Baru-baru ini Momi ada baca mengenai Datuk Seri Hamzah Zainudin kesal dengan media tertentu yang memutar belitkan cerita dimana Kerajaan tidak dapat mengawal harga barangan dan perkhidmatan di Malaysia. Beliau juga menjelaskan bahawa kenaikan harga telah berlaku sejak zaman Nabi Muhammad SAW. Datuk Seri Hamzah turut menyatakan bahawa harga barangan yang ada pada masa ini adalah antara yang terendah di Asean.

Kos Sara Hidup - Benarkah Harga Barang Naik Tanpa Kawalan?
Kos Sara Hidup - Benarkah Harga Barang Naik Tanpa Kawalan?

Untuk pengetahuan anda, Kerajaan telah memberikan subsidi bagi barang-barang basah seperti beras, gula, tepung, minyak masak dan gas memasak dengan membelanjakan sebanyak RM2 billion setiap tahun. Namun, Datuk Seri Hamzah berkata "Jika terdapat banyak bekalan, harga akan turun, jika tidak ada bekalan yang mencukupi, harga akan meningkat,". Contohnya semasa musim tengkujuh, harga ikan adalah tinggi. | Kos Sara Hidup - Benarkah Harga Barang Naik Tanpa Kawalan?

Datuk Seri Hamzah juga akan bekerjasama dengan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani untuk memastikan bekalan yang mencukupi dan boleh mengelakkan kes penipuan dari segi kenaikan harga dengan sewenang-wenangnya. Beliau juga menyatakan akan meminda Akta Kawalan Harga Dan Anti-Pencatutan 2011 dengan menambah elemen-elemen yang membolehkan Kerajaan memerangi mereka yang menaikkan harga barang.

Keseluruhannya, Kerajaan sedang berusaha untuk membantu rakyat dengan membelanjakan subsidi sebaiknya dalam harga barang. Kini pelbagai inisiatif telah diambil oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk membentras penipuan dalam kawalan harga barang.  


Kos Sara Hidup - Benarkah Harga Barang Naik Tanpa Kawalan? Kos Sara Hidup - Benarkah Harga Barang Naik Tanpa Kawalan? Reviewed by Rafzan Tomomi on 12/18/2017 03:34:00 pm Rating: 5

17 comments:

  1. g kerja pun bawak bkal momi..dah la gaji kecik..barang2 plak mahal..skit lagi xthu la macm mana hadap smua ni..huhu

    ReplyDelete
  2. Zaman sekarang kita kena cut cost mana2 yang tak perlu. Selagi leh jimat kita jimat...ekonomi tak bagus sangat sekarang....

    ReplyDelete
  3. Sebenarnya mmg peredaran zaman mcm tu..Tak semua harga kekal, klu ikutkan mmg tak blh kita bandingkan. Sedari mslh ni sebagai masyarakat kita perlu fikir mcmanana nak survive dan hidup selesa di zaman ini

    ReplyDelete
  4. Hmm.. Minyak naik semua barang pun naik. Sekarang nasi campur pun mahal. Gaji je tak naik. Boleh tak naikkan gaji sekali?

    ReplyDelete
  5. I used more money now after the GST implementation. The traders always increase their price and hope the Government able to control it.

    ReplyDelete
  6. kan..zaza masa keje dulu gaji kecik..nk menyimpan kdg2 50 pun xboleh sbb ada je benda yg nak kena pakai duit..skg ni duk rmh dpt la myimpan2 skit hasil bt kerja2 sampingan..

    ReplyDelete
  7. zaman sekarang rm50 boleh beli sikit je barang dapur , 3 4 barang macam tue , kalau zaman dulu nilai rm50 tue dah cukup banyak untuk berbelanja

    ReplyDelete
  8. Betul tu.. Selagi perlu berjimat, berjimatlah. Dari pemerhatian, dalam ekonomi yang tak menentu sekalipun, nampak masih ramai yang berjoli sakan. Hihi. Asalkan ikut kemampuan, memadailah..

    ReplyDelete
  9. pitam bila terfikirkan ini... huhuhuhu.apepun.. kita mampu melihat aja..

    ReplyDelete
  10. wondering what are the initiative taken? probably not effective enough that we can see any effect of it. :S

    YourFinanceDoctor

    ReplyDelete
  11. I think we should spend according to our income, sometimes we all want to buy everything and month end come no more money that is the time we feel the pain and start complaining. that is not fair right

    ReplyDelete
  12. Kos sara hidup memang sangat membebankan sekarang ni. Minyak nai, semua harga barang naik. Minyak turun, harga barang tetap naik... ppffttt...

    ReplyDelete
  13. Harus berjimat cermat... Kos sara hidup sgt tinggi... Nak rasa nikmat kena rajin

    ReplyDelete
  14. nak tak nak, zaman skang ni memang kena struggle utk cari makan atau cari duit lebih..kenaikan kos sara hidup mmg tak dinafikan oleh majoriti rakyat..

    ReplyDelete
  15. I can yes. The cost living is really high especially the products that sell in supermarket. Not sure next year how is the economic conditions.

    ReplyDelete
  16. Harga memang melampau. Barang pun dah x mampu di beli. Sedih hidup di zaman skrang.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.